UCI ProTeam 2026
Logo Team Flanders - Baloise 2026

NIEUWS

Tom Crabbe oog in oog met wereldtoppers Tim Merlier, Jasper Philipsen en Jordi Meeus

Belgisch Kampioenschap elite op de weg, individuele wegrit, Brasschaat (BK)
26 June 2026

Het gaat snel voor Tom Crabbe (21), tweedejaarsprof bij Team Flanders-Baloise. Crabbe werd uit de kweekvijver van het Avia-Rudyco Cycling Team weggeplukt door het Bingoal WB Development Team. Daar proefde Tom van het betere werk. Dubbele ritwinst in de Ronde van Vlaams-Brabant, maar vooral de derde plaats op het BK U23 in Brasschaat, na Sente Sentjens en Senne Hulsmans, werden de link naar onze ploeg. Crabbe, die weg en piste combineerde, stuurde vorig jaar hoopvolle signalen uit. Na de tweede plaats in een rit van de Tour of Britain was ploegleider Hans De Clercq overtuigd. "Tom heeft potentieel. Op korte termijn kan hij uitgroeien tot een van de betere sprinters", stelde De Clercq toen. Bij Crabbe staan er inmiddels vijf streepjes achter zijn naam: ritwinst in Bessèges, Ruta del Sol en Turkije (3). Nagels met koppen. Aan de vooravond van het BK in Brasschaat leggen we de Fusée van Merchtem enkele vragen voor.

De passage in 't Gentse Kuipke tijdens de Lotto-Zesdaagse Vlaanderen-Gent was niet onopgemerkt, het Gentse kennerspubliek drukte je aan het hart nadat je de chronoritten naar je handzette. Al tijdens de ploegstage in Altea maakte je indruk. Had je toen al een vermoeden dat het dit seizoen zo een vaart zou lopen?

"Zeker niet. Stiekem hoopte ik erop om het seizoen af te sluiten met twee overwinningen. De vijf overwinningen die ik nu al heb, overtreffen mijn stoutste verwachtingen. Meteen winnen in Bessèges zorgde voor een vertrouwensboost. Vroeg winnen betekende ook dat de ploegmaats zich dubbel plooiden. Mijn overwinningen zijn ook hun verdienste en dat mag extra geaccentueerd worden."

Deze week haalde je zelfs de vragenlijst in 'Blokken', waar het ging over de ritzeges in Turkije. In menige wedstrijd werd/word je als outsider getipt. Hoe ga je met de druk om?

"Ik word inderdaad steeds vaker gesolliciteerd door de media. Het hoort erbij, ik probeer het te omarmen en ervan te genieten. Bij dat alles probeer ik me te focussen op mijn ontwikkeling als renner en me niet vast te pinnen op resultaten. Druk leg ik mezelf sowieso altijd een beetje op, maar ik weet het te beperken."

In de Tour de Wallonie en de Baloise Belgium Tour kwam je onvoldoende aan je trekken. De kansen waren er, maar telkens ging er wat fout. De laatste algemene repetitie, Ruddervoorde Koers, eindigde je met een DNF. Zorgt dat voor twijfels?

"In Ruddervoorde had ik last van de warmte, aandringen had geen zin. Meer hoeft men er niet achter te zoeken. Ik weet dat de conditie goed is. De ene keer vallen de wedstrijdomstandigheden mee en een andere keer tegen. Als sprinter kun je met superbenen geen platte prijs rijden. In de rit van BBT naar Aarschot toe had ik die benen, maar de zee ging niet open en ik kon bijna vrijwielend naar de finish toe. Dat is frustrerend, maar dat moet je een plaats geven."

Als belofte eindigde je derde op het BK in Brasschaat. Je bewaart goede herinneringen aan deze gemeente. Wat kan er zondag?

"Het is een totaal andere koers met een andere aankomst. Toen was het een plaatselijk circuit. Nu trekken we vanaf de Grote Markt in Antwerpen de Kempen in. Een BK is altijd een speciale koers. Vooraf kun je veel scenario's bedenken, maar enkel dat van de winnaar is het juiste. Als ploeg moeten we bij de les zijn. De blokken van Soudal Quick-Step en Alpecin-Premier Tech zijn niet te onderschatten. Wij moeten ervoor zorgen dat we nooit in het defensief worden gedrongen. Te vroeg renners moeten opsouperen, kan betekenen dat ik mankracht tekortkom in de voorbereiding van de sprint. Dat moeten we vermijden."

Het eerste luik van het seizoen zit erop. Wat nu, even de riem eraf?

"Met mijn vriendin ga ik even uitblazen in Lombardije, het Comomeer staat ook op het programma. De batterijen eens opladen is noodzakelijk. Daarna bouw ik op naar de Ronde van Denemarken, de Renewi Tour en nog enkele mooie ééndagswedstrijden."

En dan is er de volgende stap. In 2027 zet je een stap hogerop. Team Flanders-Baloise levert alweer een jonge beloftevolle renner aan een topploeg af.

"In deze ploeg kreeg ik kansen om te groeien zonder druk. Voor een jonge renner blijft deze ploeg het ideale lanceerplatform. We werken een mooi programma af en kunnen ons in de allerbeste omstandigheden ontwikkelen als renner. Op een mooie manier dit hoofdstuk afsluiten, blijft een uitdaging. Wat 2027 brengt, is een zorg voor later en daar ben ik nu niet mee bezig."


Nieuwsarchief per categorie

Volledig nieuwsarchief

onze partners 2026
 
Onze partners 2026